We willen moderne laagdrempelige dienstverlening die is afgestemd op de behoeften van de inwoners en ondernemers: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet en ondersteunen waar nodig. De diversiteit in de samenleving vraagt dat we onze dienstverlening laten aansluiten bij die diversiteit. Onze dienstverlening is begrijpelijk, eenduidig en betrouwbaar.
De afgelopen jaren stonden vooral in het teken van inspelen op zaken die op ons afkwamen en komen. De Coronacrisis, de Oekraïnecrisis, de energiecrisis, de arbeidsmarkt, verhuizing van de dienstverlening naar de Zoomstede en de extra verkiezingen.
In 2024 komt (als gevolg van het verlengen van de geldigheidsduur) een vijfjarige piek in de aanvragen voor reisdocumenten. We zijn hier op voorbereid en hebben er vertrouwen in dat we onze dienstverlening onverminderd op goed niveau kunnen houden. Uiteraard houden we een vinger aan de pols en nemen maatregelen als dat nodig blijkt.
In de eerste helft van 2024 werken we aan de realisatie van het Atrium en in de tweede helft van het jaar gaan we daadwerkelijk onze inwoners, ondernemers en organisaties ontvangen in een andere, mooiere, warmere ontmoetingsplek.
In de inclusieve samenleving van Nieuwegein mag iedereen naar eigen behoefte meedoen en is dit ook mogelijk. Dit houdt in dat we een stad zijn waar je gezien wordt, je jezelf mag zijn en kan meedoen, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. In dit thema dragen we hieraan bij door zowel digitaal als fysiek goed toegankelijk te zijn met begrijpelijke taal, extra focus op laaggeletterdheid en minder digivaardigen. Hierbij werken we onder andere samen met de Bibliotheek Nieuwegein in het project Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).