Nota kapitaalgoederen Openbaar Domein
In 2018 is de nota kapitaalgoederen 2019-2023 vastgesteld, met daarin een onderscheid tussen investeringen, groot onderhoud en klein onderhoud. Daarbij is bepaald dat bij de kadernota 2024 ten behoeve van de begroting 2024 een nieuwe Nota Kapitaalgoederen 2024-2027 zal worden aangeboden. De nieuwe nota wordt in november 2023 door de gemeenteraad behandeld. De beheerplannen 2024-2027 vormen de basis van deze nota kapitaalgoederen. Deze beheerplannen zijn opgebouwd volgens de principes van asset management.
Concreet zijn in deze nota opgenomen: de kapitaalgoederen openbare ruimte voor zover in beheer bij de gemeente Nieuwegein. Het betreft de disciplines:
- Wegen
- Civiele kunstwerken
- Weg- en straatmeubilair
- Riolering en baggeren
- Openbaar groen
- Spelen en bewegen
- Verkeersregelinstallaties
Het onderdeel riolering wordt in deze actualisatie meegenomen in de vorm van het Gemeentelijk Rioleringsplan 2024-2027 (GRP). In het GRP bepalen wij de benodigde middelen, en deze vormen hiermee de basis voor de hoogte van de rioolheffing.
Voor openbare verlichting hebben we een uitzondering gemaakt. Eind 2024 loopt het contract met de marktpartij af en komt het eigendom van de masten, armaturen en lampen over naar de gemeente. Daarom zal er een aanbesteding moeten plaatsvinden voor het beheer en onderhoud hiervan.
De gemeente Nieuwegein heeft ook kapitaalgoederen die geen onderdeel uitmaken van deze nota kapitaalgoederen Openbaar Domein. Deze worden niet vanuit de gelden voor beheer en onderhoud van de openbare ruimte gefinancierd. Het betreft:
- Maatschappelijk vastgoed (verantwoordelijkheid afdeling Support)
- Parkeren (geregeld via parkeerexploitaties (PEX))
- Afval en grondstoffen (geregeld via Reinigingsdienst Midden Nederland (RMN))
- Tractie (vervanging van machines en auto’s is geregeld via het meerjarig investeringsplan)
Kapitaalgoederen Openbaar Domein
Kapitaalgoederen vormen de infrastructuur van de openbare ruimte (zoals wegen, groen, civiele bouwwerken (bijvoorbeeld: bruggen, tunnels), lichtmasten, verkeerslichten en speelvoorzieningen. Na aanleg vergt deze infrastructuur regelmatig onderhoud en dat kost geld. Het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen is belangrijk omdat het publieke ruimte betreft en dus directe invloed heeft op de aantrekkelijkheid en veiligheid van het woon-, leef- en werkklimaat in de stad. De kapitaalgoederen vertegenwoordigen een substantieel deel van het gemeentekapitaal. Goed beheer en onderhoud van deze kapitaalgoederen is belangrijk. Zowel vanuit het oogpunt van de gebruikers als vanuit een financieel perspectief. Nieuwegein is inmiddels 50 jaar oud en in die periode doorgegroeid van een ontwikkelgemeente naar een beheergemeente. Deze transitie maakt dat het beheer - en daarmee de uitstraling van de stad - een grotere invloed heeft gekregen op de identiteit van Nieuwegein.
Financieel beheer onderhoud kapitaalgoederen
Met ingang van 2017 is op grond van het BBV een strikt onderscheid gemaakt tussen investeringen, groot onderhoud en regulier onderhoud. Waar voorheen grote investeringen nog uit een voorziening werden betaald en niet werden geactiveerd, is dit nu niet meer toegestaan. Investeringen worden geactiveerd en leiden tot kapitaallasten in de begroting.
Het reguliere (groot) onderhoud wordt betaald uit jaarlijkse exploitatiebudgetten. Indien de jaarlijkse (groot) onderhoudskosten per jaar sterk fluctueren, dan wordt hier een onderhoudsvoorziening voor getroffen met als doel het egaliseren van de kosten.
Voor een samenvatting van de opgave binnen de openbare ruimte voor de beheerperiode 2024-2027, uitgesplitst per beheerdomein, wordt verwezen naar hoofdstuk 4 van de nota kapitaalgoederen 2024-2027. Er wordt stilgestaan bij de ambitie, algemene functie, arealen, huidige kwaliteit, geplande beheer- en onderhoudsmaatregelen en financiën in de periode 2024-2027.
Totaal Vervangings- en levensduur verlengende investeringen voor de komende jaren op basis van de onderliggende beheerplannen. | ||||||||
Investeringen : | Periode beheerplan | Doorkijk nieuwe periode beheerplannen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
Spelen en Bewegen | 718 | 773 | 975 | 197 | 329 | 329 | 329 | 329 |
Openbaar Groen | 923 | 923 | 923 | 923 | 923 | 923 | 923 | 923 |
Civiele kunstwerken* | 1.031 | 943 | 390 | 341 | 603 | 603 | 603 | 603 |
Beschoeiingen | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 |
Vervangingsinvesteringen (40 jr) | 2.680 | 1.137 | 301 | 0 | 1.096 | 1.096 | 1.096 | 1.096 |
Levensduurverlengende investeringen (20 jr) | 3.513 | 3.699 | 5.781 | 4.839 | 4.384 | 4.384 | 4.384 | 4.384 |
Wegen | 6.192 | 4.836 | 6.083 | 4.839 | 5.480 | 5.480 | 5.480 | 5.480 |
Weg- en straatmeubilair | 334 | 334 | 334 | 334 | 334 | 334 | 334 | 334 |
Verkeersregelinstallaties (VRI) | 956 | 785 | 0 | 0 | 0 | 0 | 187 | 131 |
Totaal investeringen (incl VAT kosten)** | 10.473 | 8.912 | 9.024 | 6.952 | 7.987 | 7.987 | 8.173 | 8.118 |
* Exclusief al lopende projecten waarvoor huidige kredieten beschikbaar zijn, maar doorlopen naar 2024 en 2025. | ||||||||
** De VAT kosten zijn berekend als een vaste percentage (9,6%) van het investeringsbedrag (personele inzet voor voorbereiding, administratie en toezicht). Alleen over de investeringen voor Verkeersregelinstallaties worden geen VAT kosten berekend. |
Totaal investeringen per jaar op basis van GRP: | ||||
Beheerplan | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Investeringen (incl VAT kosten) | € 2.214 | € 2.433 | € 2.039 | € 2.039 |
Kapitaalgoederen Openbaar Domein
Voor gedetailleerdere financiële overzichten wordt verwezen naar hoofdstuk 5 van de Nota kapitaalgoederen en de (bijlagen in de) afzonderlijke beheerplannen. Per beheerplan zijn detailoverzichten opgesteld met de benodigde vervangings- en levensduurverlengende investeringen.
Kapitaalgoederen maatschappelijk vastgoed
In de Nota Kapitaalgoederen onderdeel gemeentelijk maatschappelijk vastgoed 2024 - 2027 is inzichtelijk gemaakt wat de kwaliteitsambities voor het maatschappelijk vastgoed zijn, welk beheer en onderhoud daarvoor moet worden uitgevoerd, en welke financiële middelen daarvoor nodig zijn.
Hierin zijn nog niet de plannen voor de verduurzamingsopgave van het gemeentelijk vastgoed opgenomen. Voor het Stadshuis, Gemeentewerf en theater DE KOM worden plannen ontwikkeld voor vergaande verduurzaming, de financiële effecten daarvan zijn nog niet verwerkt in deze begroting. Deze voorstellen worden separaat aan de raad voorgelegd.
Overzicht maatschappelijk vastgoed | ||||
Gemeentelijk vastgoed | Aantal | Vloer- | Verzekerde herbouwwaarde | |
1 | Stadshuis | 1 | 12.529 | 58.720 |
2 | Theater | 1 | 7.500 | 32.730 |
3 | Sportgebouwen | 15 | 10.182 | 17.210 |
4 | Schoolgebouwen* | 26 | 48.327 | 32.850 |
5 | Overigen gebouwen | 24 | 12.030 | 23.240 |
Totaal | 67 | 90.568 | 164.750 |
* Van de 26 scholen zijn 7 schoolcomplexen en 3 vrijstaande schoolgebouwen eigendom van de gemeente. Bij de overige schoolgebouwen zijn de desbetreffende schoolbesturen juridisch eigenaar.
Vanuit de reguliere vastgoedexploitaties van het gemeentelijk vastgoed wordt ten behoeve van het onderhoud voor elk gebouw gedoteerd aan één van de 5 onderhoudsvoorzieningen:
Kapitaalgoed / voorziening | Geplande uitgaven groot onderhoud | Geplande investeringen 2024 | Dotatie 2024 | |
1 | Stadshuis | 51.000 | 313.000 | 221.700 |
2 | Theater | 201.000 | 1.312.000 | 152.300 |
3 | Sportgebouwen en sportvelden | 249.000 | 899.000 | 534.600 |
4 | Schoolgebouwen buurtpleinen | 557.000 | 683.000 | 208.600 |
5 | Overigen gebouwen | 376.000 | 0 | 489.600 |
6 | Verduurzaming | 0 | 0 | 60.800 |
Totaal | 1.606.800 | 3.207.000 | 1.667.600 |
De dotaties zijn gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Voor elk gebouw is een MJOP op basis van conditiemeting conform NEN2767 opgesteld. De jaarlijkse dotaties zijn het gemiddelde bedrag per jaar van de totale onderhoudskosten over 10 jaar van elk gebouw.
De vervangingsinvesteringen zijn opgenomen in het Meerjaren InvesteringsPlan (MIP) 2024.
In detail zijn deze opgenomen in hoofdstuk 4.7 Overzicht investeringen.
Kapitaalgoed | Beleidskader / looptijd | Kwaliteitsniveau /ambitie |
---|---|---|
Representatieve en relatief jonge gebouwen:
| Nota Kapitaalgoederen 2024-2027 onderdeel gemeentelijk maatschappelijk vastgoed MJOP's voor periode 2024 t/m 2033 | Ten minste conditie 2 cf. NEN2767 |
Overige gebouwen | Nota Kapitaalgoederen 2024-2027 onderdeel gemeentelijk maatschappelijk vastgoed MJOP's voor periode 2024 t/m 2033 | Ten minste conditie 3 cf. NEN2767 |
Financiële consequenties en vertaling naar de begroting
De onderhoudsvoorzieningen zijn gevormd om de kosten voor het groot (planmatig) technisch onderhoud van het vastgoed door de jaren heen te kunnen egaliseren. Voor elk gebouw is er een MJOP met een planhorizon van 10 jaar. Bij de berekening van de dotaties is met de niet-verrekenbare BTW en een gemiddelde (cumulatieve) prijsindex rekening gehouden. Alle geplande vervangingen met een investeringswaarde van meer dan € 25.000 zijn conform de voorschriften van het BBV geactiveerd in de jaarschijven van het MIP 2024 – 2027 en zitten niet in de onderhoudsvoorzieningen.
De MJOP’s en de geactiveerde vervangingen zijn geïntegreerd in het Beheerplan Gemeentelijk Maatschappelijk Vastgoed 2024-2027, dat conform de Nota Kapitaalgoederen onderdeel gemeentelijke maatschappelijk vastgoed 2024-2027 elke 4 jaar geactualiseerd ter vaststelling aan de raad zal worden aangeboden.