Thema Dienstverlening

Ambitie 3: Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

Wat willen we bereiken?

Wij gaan door op de ingeslagen weg met het verminderen van administratieve lasten voor inwoners, instellingen en ondernemers. Een voorbeeld van een vereenvoudigd proces is de mogelijkheid om al digitaal een verlenging rijbewijs aan te vragen (DAR).

De Basisregistratie Personen (BRP) is dé basisregistratie voor persoonsgegevens. Van iedere levensloop registreren wij administratief de belangrijkste aspecten, zoals geboorte, gezag, verhuizing, vertrek naar het buitenland, huwelijk en overlijden. De BRP vormt de basis voor afgifte van reisdocumenten, rijbewijzen, verklaringen en uittreksels, alsmede voor de stempas bij verkiezingen.

Data uit de BRP wordt verplicht gebruikt binnen de gehele overheid. Wij zorgen ervoor dat de BRP actueel is. Hierbij werken wij samen met overheidsdiensten, afnemers en ketenpartners.

De problematiek rondom woonfraude en ondermijning, maar ook de taak om de BRP op orde te houden zet druk op Adresonderzoek. Er ligt een opgave om 400 onderzoeken uit te voeren de komende jaren. Investeringen en ondersteuning vanuit andere betrokken afdelingen en externen is en blijft op dit onderwerp hard nodig.

Doelstelling(en):

1.

Wij beheren betrouwbare basisregistraties.

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteiten 2024

D1-A1

Wij maken de digitale aangifte van geboorte mogelijk.

D1-A2

Wij acteren integraal op signalen van woonfraude.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 12:02:08 met de export van 11/13/2023 11:45:58