Thema Dienstverlening

Ambitie 1: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en betrouwbaar, eenduidig en begrijpelijk in onze contacten.

Wat willen we bereiken?

De gemeente is open, laagdrempelig en goed toegankelijk. Dit geldt fysiek voor het Stadshuis, voor onze medewerkers en voor onze (digitale) producten en diensten. Voor de inwoners van Nieuwegein zijn alle kanalen beschikbaar (digitaal, balie, telefoon, post).

We werken vanuit het principe digitaal waar mogelijk en persoonlijk contact waar nodig is. Er is altijd een digitaal kanaal beschikbaar, zodat de meeste mensen zelfstandig en op het tijdstip dat zij dat willen, hun zaken met de gemeente kunnen regelen. Het doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening is een blijvende ontwikkeling, waarbij we steeds meer producten en diensten digitaal aanbieden. Daarbij is bij voorkeur het gehele proces van aanvraag tot afhandeling digitaal. Het aantal inwoners en ondernemers dat die producten of diensten digitaal bij ons aanvragen groeit gestaag.

Daarbij is het wel belangrijk dat er waar nodig altijd een persoonlijk alternatief beschikbaar is. Niet alleen voor inwoners die vanuit een beperking of gebrek aan kennis niet of moeilijk gebruik kunnen maken van digitale middelen, maar ook als inwoners geen gebruik willen maken van het digitale kanaal. Telefonisch zijn wij snel en gemakkelijk te bereiken voor mensen die graag een persoonlijk contact willen.

Nieuwegein wil dienstverlening leveren die aansluit op de leefwereld en daarmee past bij de behoeften en wensen van onze inwoners, instellingen en ondernemers. Dat doen wij vanuit drie serviceprincipes; betrouwbaar, eenduidig en begrijpelijk. Waar mogelijk worden (aan)vragen direct beantwoord of in behandeling genomen.

De communicatie via al onze kanalen is in begrijpelijke taal. Het is duidelijk waar mensen moeten zijn, wat er van een klant verwacht wordt en wat de klant van de gemeente kan verwachten; welke stappen deze moet nemen om een melding of een aanvraag te doen of om een initiatief in te brengen. Wij hanteren duidelijke servicenormen voor onze dienstverlening en wij zijn daar transparant over.

Behoeften en ervaringen van onze inwoners, instellingen en ondernemers onderzoeken wij structureel. Wij vragen en ontvangen feedback, doen gericht gebruikersonderzoek en maken klantreizen ter verdere verbetering van onze dienstverlening.

Het Stadshuis wordt omgebouwd naar een huis voor de stad; een plek waar iedereen zich welkom voelt. Van een koel gebouw naar meer warmte en een aantrekkelijke verblijfsplek.
De nieuwsgierigheid van de mensen wordt straks geprikkeld. We stimuleren inclusiviteit met plekken om te ontmoeten en mee te doen. Mee te doen aan een debat, kennisdelen, een mening vormen en gewoon om samen te verblijven.

Tijdens de ideeënmarkt van de raad is een idee opgehaald dat toevallig al paste in de vernieuwing van het Atrium. Onze partner de bibliotheek verzorgt in het nieuwe Atrium meer studieplekken waar bezoekers gebruik van kunnen maken om rustig te studeren. Het nieuwe Atrium is ook een prachtige plek om het politieke café (ook een idee van de ideeënmarkt) een thuis te kunnen geven.

Doelstelling(en):

1.

De gemeente is open, laagdrempelig en goed toegankelijk.

2.

Wij leveren onze diensten steeds meer digitaal.

3.

Wij zijn snel en makkelijk te bereiken.

4.

Onze dienstverlening is betrouwbaar, eenduidig en begrijpelijk.

5.

Wij geven waar mogelijk direct en correct antwoord op vragen via alle kanalen.

6.

Wij staan voor kwaliteit en handelen meldingen, aanvragen, producten en diensten adequaat en binnen de gestelde termijn af.

7.

Het Atrium is dé vindplaats voor informatie en een bezoeker die een hulpvraag heeft voelt zich geholpen ongeacht het loket waar hij aanklopt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteiten 2024

D1-A1

We verbeteren, met het nieuwe Atrium, de fysieke toegankelijkheid van ons stadshuis.

D1-A2

Het Atrium faciliteert een goede toegankelijkheid door het concept: time well spent en time wel saved. De inrichting nodigt uit om er te zijn en te willen verblijven en voor bezoekers die gericht een partner bezoeken kunnen die snel vinden en hoeven niet onnodig te wachten.

D2-A1

Om de formulieren op onze website zo eenvoudige en toegankelijk mogelijk te maken bieden we alle invulbare pdf-formulieren digitaal aan.

D2-A2

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer gaat vermoedelijk op 1 juli 2024 in werking treden. Er komt een zorgplicht voor ondersteuning bij alle communicatie met de overheid (ook niet elektronisch).

D3-A1

We implementeren in de organisatie van het nieuwe communicatieplatform dat bijdraagt een snelle en makkelijke bereikbaarheid.

D4-A1

De informatie op onze website(s) is zoveel als mogelijk in begrijpelijke taal geschreven. Dit is een doorlopend proces, maar heeft met de invoering van de Omgevingswet onze extra aandacht.

D5-A1

Wij verbeteren de kennisbank van ons KCC.

D6-A1

We meten de afhandeling van terugbelverzoeken en meldingen openbare ruimte.

D7-A1

Wij maken, samen met de partners van het Atrium, een integraal Dienstverleningsconcept voor alle partners die in het Stadshuis (Atrium) samenwerken.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 12:02:08 met de export van 11/13/2023 11:45:58