Ambitie 3: We bevorderen een positief opgroei- en opvoedklimaat waarin kwetsbaarheid ook wordt gezien als onderdeel van het gewone leven.
Om op eigen kracht te kunnen leven, is het van belang te werken aan een positief opgroei- en opvoedklimaat. Daarbij is het normaliseren van kwetsbaarheid belangrijk. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar leven. Hoogte- en dieptepunten horen daarbij. Niet alles wat anders is of anders verloopt dan gewild, vraagt direct om professionele hulp of ondersteuning. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat (hulp)vragen tijdig worden opgepakt wanneer nodig om te voorkomen dat problemen uitgroeien tot ernstige problemen.
Vanuit het landelijk beschikbaar gestelde budget Onderwijskansenbeleid en de SPUK ‘Ontwikkeling van het Jonge Kind’, blijven wij inzetten op het verminderen van (dreigende) taal- en ontwikkelingsachterstanden van kinderen en hun ouders. Jonge kinderen krijgen daardoor meer kansen om voor en tijdens hun schoolloopbaan een (dreigende) taal- en ontwikkelingsachterstand te verkleinen en/of weg te werken.
Doelstelling(en):
1. | We voorkomen dat gewone, alledaagse opgroei- en opvoedproblemen uitgroeien tot ernstige problemen. |
---|---|
2. | We sluiten het voorliggende veld (voorzieningen waar jeugdigen en ouders zonder indicatie met hulpvragen terecht kunnen) beter aan bij de behoeften van jeugdigen en hun ouders. |
3. | Vergroten financiële weerbaarheid ouders en jeugdigen. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteiten 2024 | ||
D1-A1 | We actualiseren het uitvoeringsprogramma Onderwijskansenbeleid met de partners in de stad en voeren het uit. Activiteiten die hieruit voortkomen financieren wij vanuit de geoormerkte rijksbijdrage ‘onderwijsachterstandenbeleid’ en de extra mogelijkheden die de SPUK ‘Jonge kind’ ons biedt. | |
---|---|---|
D2-A1 | Wij gaan in gesprek met jeugdigen, jongvolwassenen en ouders om te weten wat bij hen speelt. We maken hun (hulp)vragen en behoeften duidelijker en zorgen ervoor dat het voorliggend veld hierbij aansluit. | |
D2-A2 | We maken een voorstel om te investeren in het voorliggend veld om complexe zorgvragen te voorkomen. Dit doen we in lijn met het nieuwe beleidskader Jeugd dat eind 2023 ter besluitvorming bij de raad voorligt. | |
D2-A3 | We evalueren de pilots die we met tijdelijke NPO-middelen hebben gestart. We maken wij een voorstel om de onderdelen die succesvol blijken te borgen | |
D2-A4 | We implementeren de relatie- en echtscheidingsdesk. | |
D2-A5 | We verkennen de mogelijkheden voor een project rondom positieve gezondheid in het basisonderwijs. Een belangrijk doel hierbij is verbinding leggen tussen de partners in de stad, de docenten, ouders/verzorgers en de leerlingen. Door jongeren al op vroege leeftijd eigen regisseur te maken hopen wij de gezondheid al op vroege leeftijd te bevorderen. | |
D3-A1 | Wij organiseren voor het voortgezet onderwijs en het MBO een gezamenlijk jongerendebat over omgaan met geld. | |
D3-A2 | Voor ouders van schoolgaande kinderen organiseren we 5 voorlichtingsbijeenkomsten over financiële opvoeding. | |