Wat willen we bereiken?
De parkeerexploitatie is het financiële instrument waarin de (geprognosticeerde) kosten en opbrengsten uit het garageparkeren, het straatparkeren en het fietsparkeren zijn opgenomen. Zie daarvoor ook de paragraaf parkeren.
Betaald parkeren is hoofdzakelijk verbonden met een bezoek aan de binnenstad. Daartoe is ook in de schil van de binnenstad parkeerregulering van kracht, om parkeeroverlast van gebiedsvreemde parkeerders te voorkomen. Voor de schilranden die direct grenzen aan de binnenstad wordt onderzocht in welke mate bijstelling van parkeerregulering past bij de ontwikkelingen.
Bezoekers die met de auto komen worden slim en efficiënt naar de parkeergarages geleid. Ook fietsers/scooters faciliteren we op de hoofdroutes met stallingsinformatie. In verschillende parkeervoorzieningen bieden we services zoals oplaadmogelijkheden en deelvervoer. De geplande afname van de parkeercapaciteit op straat in City wordt steeds meer zichtbaar. Daarbij houden we vraag en aanbod in balans door diverse aanpassingen in de configuratie van onze parkeerzones. Tegelijkertijd blijven we het parkeren in de parkeergarages en in de fietsenstallingen stimuleren ten opzichte van het parkeren op straat.
Aanpassingen in ons mobiliteit- en parkeerbeleid, maar ook dat van de stad Utrecht, hebben een effect op de parkeerdruk. Daarom starten wij een onderzoek naar deze effecten en de kaders voor de uitbreiding van parkeerregulering in de gehele stad. Daarbij betrekken wij ook de belanghebbenden.
Voor wat betreft de fiets wordt er verder gewerkt aan de uitbreiding van de nieuwe (tijdelijke) stallingsvoorzieningen in de binnenstad, inclusief de vindbaarheid en de benutting daarvan.
Dit koppelen wij aan het hoofdfietsnetwerk uit het (herijkte) mobiliteitsbeleid inclusief de logische locaties waar van dit netwerk naar andere modaliteiten kan worden overgestapt en vice versa.
Doelstelling(en):
1. | De parkeerdruk is in balans. |
---|---|
2. | Iedereen parkeert op een passende plek. |
3. | Bestuurders weten snel en makkelijk de garages te vinden. |
4. | De parkeerexploitatie laat een stabiel beeld zien. |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
Activiteiten 2024 | ||
D1-A1 | Er wordt invulling gegeven aan de detaillering van de parkeerafspraken met CityPromenade over een deelautoconcept in de parkeergarage Theater. | |
---|---|---|
D1-A2 | Op basis van integraal onderzoek wordt op logische locaties in de stad gewerkt aan de inzet van deelmobiliteit. Indien mogelijk kan dit in bestaande of nieuwe parkeervoorzieningen (zowel garage-, straat- als fietsparkeren) gefaciliteerd worden. | |
D1-A3 | Wij continueren de voorbereiding van de nieuwe (tijdelijke) stallingsvoorzieningen in de binnenstad waaronder een stalling nabij het OV-knooppunt City en een stalling aan het Stadsplein. Dit koppelen wij aan het hoofdfietsnetwerk uit het (herijkte) mobiliteitsbeleid. | |
D1-A4 | In de behoefte aan oplaadplekken voor elektrische auto’s wordt voorzien in de bestaande parkeergarages, rekening houdend met de brandveiligheidseisen en beschikbare budgetten. | |
D2-A1 | We stimuleren in City het gebruik van de gebouwde parkeervoorzieningen. | |
D2-A2 | Wij kijken intergraal naar de benodigde aanpassing van het parkeerroute-informatiesysteem. | |
D3-A1 | In 2024 wordt verder gewerkt aan de bouwkundige koppeling van het appartementencomplex CityPromenade en de parkeergarage Stadshuis. Naast het afronden van de brandveiligheidsaspecten betreft dit vooral de toegangstechniek. Het afronden van de uitstraling wordt gecombineerd met het geplande groot onderhoud. | |
D4-A1 | Wij onderzoeken in welke mate de parkeerexploitatie moet worden bijgesteld. Dit doen we integraal, op basis van het mobiliteits- en parkeerbeleid voor de hele stad en alle bijbehorende modaliteiten. | |