Wat willen we bereiken?
Een toekomstbestendige organisatie is ook een wendbare organisatie. Ook met onze processen en systemen faciliteren wij de ontwikkelingen. Om dat nog beter te kunnen is ook in 2024 het verbeteren van onze (ICT-)processen, -applicaties en -systemen een belangrijk speerpunt met als doel om nu en in de toekomst over betrouwbare, veilige informatievoorziening te beschikken die onze dienstverlening optimaal ondersteunt.
Hierbij anticiperen wij op de beweging in het ICT landschap van applicaties in eigen beheer naar applicaties in beheer bij een leverancier. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop wij invloed moeten maar ook kunnen nemen op de ontwikkeling van die applicaties. Het sturende effect hiervan maakt dat ICT oplossingen in toenemende mate gestandaardiseerd worden uitgevoerd en maatwerk alleen in hoogst noodzakelijke situaties als de behoefte van de organisatie dat vereist.
Ander belangrijk punt voor 2024 is het werken aan het pro-actief uitvoeren van de activiteiten die nodig zijn om onze ICT goed en robuust te houden. Hierbij hebben wij de ambitie om een 'slimme volger' te zijn. Innoveren brengt soms (te)veel risico's met zich mee voor de bestendige kwaliteit en/of continuïteit van onze dienstverlening en daarom baseren wij ons bij voorkeur op bewezen technologieën die we snel verwerken in onze organisatie.
Onze procesinnovatie is gericht op het creëren van een situatie waarin de organisatie zo soepel mogelijk kan meebewegen met ontwikkelingen in de maatschappij. Bij het aanpassen van werkprocessen in de hele organisatie is procesoptimalisatie altijd een belangrijk uitgangspunt.
Doelstelling(en):
1. | De organisatie maakt gebruik van de meest passende, in beginsel standaard, IT toepassingen. |
---|---|
2. | Onze interne dienstverlening is professioneel en modern. |
3. | De informatie in de organisatie die we moeten bewaren is goed geordend, vindbaar en herbruikbaar. Informatie die niet bewaard dient te worden, wordt tijdig vernietigd. |
4. | De informatie is goed beveiligd zodat de organisatie beperkt risico loopt bij cyberaanvallen. |
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
Activiteiten 2024 | ||
D1-A1 | Bedrijfsvoering ondersteunt bij de juiste keuze voor nieuwe toepassingen (innovatie). | |
---|---|---|
D1-A2 | Dit jaar wordt een aanbesteding gestart voor de vervanging van ons datacentrum. De planning is om deze uiterlijk in maart 2025 in gebruik te nemen. | |
D2-A1 | Bedrijfsvoering voert verbeteringen door op bestaande processen en systemen (professionele en moderne interne dienstverlening). | |
D2-A2 | Wij intensiveren de regievoering op de samenhang in het ICT-landschap en de werking daarvan en de regie op onze IT-leveranciers. Dit doen wij door de inzet van extra personeel op dit gebied voor de komende 2 jaar. Het zal moeten blijken of de extra inzet structureel nodig is. | |
D3-A1 | Bedrijfsvoering ondersteunt de organisatie bij een optimale inrichting en bewaakt de kwaliteit van het Informatiebeheer. | |
D3-A2 | Wij bevorderen het informatiebewustzijn in de organisatie en richten systemen en applicaties zo in dat retentielabels standaard worden toegevoegd. Zo is informatie goed vindbaar en kan deze op het juiste moment ook worden vernietigd. | |
D4-A1 | Bedrijfsvoering verbetert risicogestuurd de beveiliging van informatiesystemen. | |