N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Betrokkenen
Staat der Nederlanden, Provincies, gemeenten en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van BNG Bank zijn uitsluitend overheden. De helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De Nederlandse Staat is houder van de andere helft van de aandelen.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 5.062 mln
Eind: 4.615 mln
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 144 mld
Eind: 107 mld
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente bezit 0,14% van de aandelen.
Prognose resultaat
Resultaat 2022: 300 mln, dividend 139 mln; voor Nieuwegein ongeveer 195.000 euro
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren. Kredietrisico: Aangezien BNG Bank zich richt op het Nederlandse publieke domein, is het concentratierisico voor de bank relatief hoog en inherent aan haar bedrijfsmodel.
Ontwikkelingen
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 600,3 mln
Eind: 649,5
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 1387,8
Eind: 1446,6
Geprognotiseerde bijdrage
Gemeente Nieuwegein is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde.
Prognose resultaat
Nog niet bekend.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Sinds 2020 wordt er geen dividend meer uitgekeerd i.v.m. grootschalige investeringen.
Ontwikkelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 1.278.000
Eind: € 1.280.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 3.270.000
Eind: € 3.270.000
Geprognotiseerde bijdrage
De begrote bijdrage van de gemeente Nieuwegein aan de RUD in 2024 bedraagt € 556.000
Prognose resultaat
Het resultaat van de RUD Utrecht in 2024 is begroot op € 7.000 positief
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Invoering Omgevingswet
2. Overdracht van bodemtaken van Provincie naar gemeenten
3. Personele capaciteit en ziekteverzuim
4. Achterblijvende productiviteitOntwikkelingen
In 2024 gaat de Omgevingswet in. De fusie dan wel samenwerking met Odru wordt verder onderzocht. Ontwikkelingen uit het landelijk interbestuurlijk programma ‘Versterking VTH-stelsel’ kunnen invloed hebben op de inrichting van de omgevingsdiensten.
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Betrokkenen
Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 417.000
Eind: € 417.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 2.4003.000
Eind: € 2.5082.000
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage voor 2023 aan RMN bedraagt € 7.145.000
Prognose resultaat
€ 200.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.Ontwikkelingen
* Tweede kwartaal 2023 is de nieuwe directeur-bestuurder gestart.
* Gemeente Nieuwegein werkt nauw samen met RMN om het grondstoffeninzamelplan 2021-2024 te implementeren.
* De ontwikkeling van de organisatie blijft aandacht vragen.Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Betrokkenen
Alle gemeenten in de provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 350.000
Eind: € 100.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 14.905.000
Eind: € 14.000.000
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2024 bedraagt €2.879.033. De begroting van de AVU is onderdeel van de RMN begroting en hier dus in opgenomen. Verrekening vindt plaats via de bijdrage aan RMN.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Met name bij het aflopen van conctracten maar ook als gevolg van marktontwikkelingen en veranderde hoeveelheden kunnen er schommelingen ontstaan in de kosten per afvalstroom.Ontwikkelingen
* Per 1 januari 2023 is nieuwe contract voor textielinzameling gaan lopen met voor Nieuwegein veel hogere opbrengsten.
* Er lopen in 2024 geen grote overeenkomsten af; dit maakt de kans op grote schommelingen in kosten kleiner.Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Betrokkenen
Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een convenant verbonden aan de Veiligheidsregio
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering-Huijbregts.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 22.485.000
Eind: € 22.208.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 67.460.000
Eind: € 74.530.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeentelijke bijdrage over 2024 is begroot op € 4.084.000
Prognose resultaat
Het begrote resultaat 2024 is € 0,-
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Implementatie verplichtend karakter toekomstbestendige brandweer
2. FLO-overgangsrecht
3. Wegvallen OMS-opbrengsten
4. Loon- en prijsontwikkelingen
5. Onvoorziene kostenOntwikkelingen
1. Omgevingswet & Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
2. Wijziging Wet Veiligheidsregio’s
3. Versterking crisisbeheersing
4. Bestuursagenda beleidsperiode 2024-2027Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Stichtse Vecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 1.260.893
Eind: € 380.870
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 4.604.108
Eind: € 5.484.131
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein is een van de 10 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU in 2023 bedraagt € 1.027.000.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
BghU heeft niet te maken met noemenswaardige risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie.
Ontwikkelingen
De dienstverlening van de BghU staat al enige tijd onder druk (o.a. niet halen van kwaliteitsnormen, toename bezwaren, achterstanden taxaties, verlaging oordeel waarderingskamer).
De komende periode buigen bestuur en organisatie zich samen over de ervaren uitdagingen met betrekking tot de dienstverlening en kwaliteitsnormen en welke overwegingen en verbeterpunten dit met zich meebrengt, ook voor de middellange termijn. Er is een stuurgroep (vertegenwoordiging vanuit bestuur) opgericht om dit proces te ondersteunen.Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering – Huijbregts, namens aandeelhouder. Wethouder J. van Engelen namens het college (vanuit zijn rol als portefeuillehouder Sport).
Juridische vorm
N.V. De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 11.282.263.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 10.701.577
Eind: Jaarrekening 2022 nog niet vastgesteld
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.630.950
Eind: Jaarrekening 2022 nog niet vastgesteld
Geprognotiseerde bijdrage
€ 1.591.238
Prognose resultaat
- € 1.715.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Het positieve financiële resultaat van de jaren voor corona, is door corona en de hoge energieprijzen ingehaald. Om de energieprijzen omlaag te krijgen, werkt Verbindion de komende tijd aan vernieuwing om te kunnen verduurzamen.
Ontwikkelingen
Verbindion werkt de komende jaren aan de vernieuwing van het Sport- en Evenementencomplex.
GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Betrokkenen
26 gemeenten in de Provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 2.004.000
Eind: € 1.603.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 19.737.000
Eind: € 18.942.000
Geprognotiseerde bijdrage
€ 2.878.400
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Loonontwikkeling: Er is nog geen CAO 2024, de effecten hiervan worden verwerkt in de begrotingswijziging 2024-1.
Ontwikkelingen
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Betrokkenen
Gemeenten Nieuwegein, Houten, Lopik en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder G. Bamberg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 0
Begin: 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 6.896.000
Eind: 6.254.000
Geprognotiseerde bijdrage
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Nullijn en daling werkloosheid drukken de kosten.
Vanaf 2020 hanteert WIL, de financiële nullijn (dit heet nu de 'pragmatische nullijn'), tenzij er sprake is van onvermijdelijke kosten. In de afgelopen jaren is om concrete en urgente redenen van de nullijn afgeweken, bv. in verband met extra kosten voor o.a. de cao en ICT. Ook voor 2024 geldt dat WIL zoveel mogelijk de pragmatische nullijn zal aanhouden.
Instroom in de bijstand stijgt licht.
Het aantal bijstandshuishoudens was gestaag afgenomen in 2022, maar zoals verwacht begint het weer op te lopen ten gevolge van de instroom van inwoners met een beperking of met complexe problematiek; deze groepen stromen minder snel uit. Door WIL en het Lokale Werkteam wordt hard gewerkt om deze groep middels passend werk te laten uitstromen.
Hogere kosten door autonome ontwikkelingen.
Landelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in de bedrijfsvoering hebben geleid en kunnen verder leiden tot hogere kosten:
De uitkeringen zijn, in navolging van het minimumloon, verhoogd. Het is nog niet duidelijk of het Rijk deze kostenstijging (geheel) gaat vergoeden. Het gaat om de volgende risico's:
• Inflatie -en met name de energiearmoede- leiden tot hogere uitgaven voor onze inwoners en dus tot een daling van de koopkracht; dit vergroot de kans op financiële problemen en hiermee het beroep op bijzondere regelingen en de schuldhulpverlening.
• Het rijk en de gemeenteraad kunnen besluiten om eventuele nieuwe regelingen ter reparatie van de koopkracht te laten uitvoeren door WIL, of om bestaande regelingen aan te passen; denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de inkomensgrens voor bijzondere regelingen. Dit kan extra druk leggen op de bedrijfsvoering bij en de financiën van WIL, zeker als de krappe arbeidsmarkt aanhoudt.
• WIL wijst verder in haar begroting 2024 (p. 24) het ziekteverzuim aan als een risico, aangezien deze niet voldoende snel daalt. Dit leidt tot extra inhuur en dus zwaardere lasten. Vermeldenswaard is dat bij de 1e begrotingswijziging 2023 WIL gevraagd heeft om een vrije financiële ruimte van maximaal €150.000 voor heel Lekstroom, af te rekenen bij de jaarrekeningen 2023-2025, indien het wordt ingezet. De verwachting is dat dit bedrag grotendeels zal worden ingezet in jaarrekening 2023 om het ziekteverzuim in het programma Inkomen op te vangen. Dit is in overeenstemming met de wensen van de raden in Lekstroom, die hebben aangegeven dat de dienstverlening in de cruciale programma's zoals inkomen en inkomensondersteuning geen vertraging dulden; inhuur is dan het alternatief.
• Wel stuurt het DB, samen met de directie, bewust en streng op de uitgaven.Ontwikkelingen
Zie hierboven.
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht, Lopik en De Ronde Venen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 4.004.362
Eind: € 3.490.645
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2024
Begin: € 5.578.204
Eind: € 6.065.939
Geprognotiseerde bijdrage
€ 279.825
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. Staatsbosbeheer voert sinds 1 januari 2023 de recreatietaken uit met een taakstellend budget. Ondanks alle maatregelen mogelijk risico op tekorten.
2. Financieel risico als gevolg van de doorgevoerde reorganisatie, wanneer blijkt dat dit vertraging oplevert of niet volledig wordt behaald.
3. Onvoorziene stijging kosten beheer en onderhoud als gevolg van extreme kostenstijgingen, waardoor keuzes in beheersniveau gemaakt moeten worden.Ontwikkelingen
Er is een Plan van Aanpak opgesteld om te komen tot een 4-jarig Uitvoeringsplan.
WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Geprognotiseerde bijdrage
€ 251.345
Prognose resultaat
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De kosten per werkplek stijgen elk jaar met een krimpende Wsw doelgroep en een langzaam groeiende doelgroep Nieuw Beschut.
Ontwikkelingen
WerkwIJSS moet per 2026 weg van de huidige locatie, voor de hand liggend is IJsselstein of Nieuwegein voor een nieuwe locatie. Verder is WerkwIJSS nog steeds bezig om een breed sociaal leerwerkbedrijf te worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Coöperatie ParkeerService UA
Coöperatie ParkeerService UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Betrokkenen
-
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 2.025.100
Eind: € 2.025.100
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 5.505.391
Eind: € 5.505.371
Geprognotiseerde bijdrage
De bijdrage indirecte kosten is voor Nieuwegein geprognotiseerd op €271.066 (waaronder €52.229 lidmaatschapsbijdrage).
Prognose resultaat
Nihil
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
-
Ontwikkelingen
-